Nem fair részárakkal utakat meghirdetni – interjú Molnár Judit MUISZ-elnökkel

Az utazási irodáknak olyan utakat kell szervezniük, amelyeket az utasok maguk nem vagy nehezen tudnának – vallja Molnár Judit, aki húsz éve vezeti az ország egyik legsikeresebb utazási irodáját, az OTP Travelt. A szakember 2018 decembere óta a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke is. Egyik célja, hogy az iparág szereplői teljes árral tüntessék fel ajánlataikat. Molnár Judit beszélt a MUISZ terveiről, szóba kerültek kedvenc úti céljai és az is, hogy mit kérdez állásinterjún.

Hogyan került az utazásszervezési iparágba?
Középiskolásként művészettörténész szerettem volna lenni, azonban más irányba vitt az élet, és a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolán kezdtem meg a tanulmányaimat. Az édesanyám szerint ez így volt jó, „legalább lesz rendes polgári foglalkozásod” – mondta. Azonban olyan munkát szerettem volna, amely valahogy mégis kapcsolódik a művészetekhez, s úgy gondoltam, hogy a turizmus ilyen terület. Hét évig idegenvezetőként dolgoztam, voltam utazási értékesítő, utazásszervező. Az utóbbit nagyon szerettem, mert kreatív, izgalmas munkakör: kitalálni az útvonalat, konzultálni a külföldi partnerrel, utánaolvasni a nevezetességeknek, kiválasztani a szállásokat, időnként bejárni a terepet. Ez csodálatos szakma, hiszen a munkánkkal élményt adunk az embereknek. A Cooptouristnál kezdtem a pályát, négy évet töltöttem ott, ezt követően az OTP-Penta Tourshoz mentem, majd két kisebb iroda következett. 1995-ben visszatértem az akkor már OTP Travel néven működő utazási irodához ügyvezető-helyettesként, 1999-ben pedig kineveztek ügyvezetőnek.

Van kedvenc úti célja?
Rengeteg. Akit ennyire érdekelnek a művészetek, annak Olaszország maga a Paradicsom. Szeretem Horvátországot a tengerpartja miatt, óriási élmény volt Botswanában járni szafarin, de hosszan sorolhatnám a világ káprázatos helyeit.

Legutóbb merre járt nyaralni?
Egy hetet a törökországi Ölüdenizben töltöttem, utána egy hetet Ausztriában, a Salzburgi ünnepi játékokra utaztam ki. Operarajongó vagyok. Ha tehetem, az egyik évben Salzburgba, a másikban a veronai operafesztiválra megyek.

Biztosan sokan irigykednek a szakmája miatt. Mennyit utazik?
A munkám miatt más foglalkozásúakhoz képest sokat, a múltkor számoltam össze, hogy 76 országban jártam. Azt azért tudni kell, hogy egy szakmai út teljesen más, mint ha valaki vakációra menne. Mindazonáltal egy üzleti út is kiszakadás a mindennapokból, és jó dolog találkozni a külföldi kollégákkal.

Van olyan úti cél, ahol még nem járt, de szerepel a bakancslistán?
Több is. Természet- és állatbarátként egyszer mindenképp szeretnék eljutni a Galápagos-szigetekre, és nagy öröm lenne számomra, ha egyszer megpillanthatnám az aurora borealist.

Térjünk rá az üzleti életre. Évek óta mondogatják, hogy nehéz helyzetben lesznek az utazási irodák, mert az utazók az internet segítségével maguk megszervezik útjaikat. Ez valóban így van?
Az internet megjelenése valóban kihívás számunkra. A belföldi pihenéseket vagy például az Európán belüli hosszú hétvégéket már sokan maguk szervezik meg. A tengerparti nyaralásoknál versenytársak lettek a fapados légitársaságok. Ennek ellenére úgy látom, hogy a charterjáratos utaztatásban az irodák még mindig olyan mennyiségi kedvezményeket tudnak elérni, amelyért érdemes utazási iroda szolgáltatását igénybe venni. Az OTP Travel Rodoszra és Sarm es-Sejkbe szervez ilyen utakat. Olyan tendencia is megfigyelhető, hogy korábban az útjaikat maguk szervező fiatalok a családalapítás után inkább utazási irodánál fizetnek be a nyaralásra. Számukra különösen felértékelődött az a biztonság, amelyet az utazási irodák tudnak nyújtani. Nézetem szerint az irodáknak olyan utakat kell szervezniük, amelyeket az utasok saját maguk nem vagy csak nehezen tudnának. Távoli egzotikus úti célokra gondolok, ahol más a kultúra. Itt felértékelődik az utazási iroda nyújtotta megbízhatóság és helyi tapasztalat. Sok olyan utasunk van, aki nem nagyobb csoporttal, hanem baráti társasággal, a családjával vagy a párjával utazik, és azt kéri, szervezzünk meg nekik mindent. Egyik fő profilunkat a kulturális körutazások jelentik az Egyesült Államokba, Közép- és Dél-Amerikába, Kínába, Izraelbe, Iránba. Ugyancsak az utazásszervezésünk fókuszában van Dubaj, valamint a tengeri hajóutak és az afrikai szafarik.

Hogyan néz ki a hazai utazási irodák piaca?
Mintegy 1100 bejegyzett utazási iroda működik Magyarországon, ennek többsége utazásközvetítő, kevesebb az utazásszervező. A MUISZ-nak 211 tagja van, tagságunk 2018. évi árbevétele 225 milliárd forint volt, mely a szervezett turizmus körülbelül 85 százalékát fedte le.

Milyen piaci helyzetben van az OTP Travel? Hogyan zárják az évet?
A tavalyi árbevételi adatok alapján a második helyen vagyunk az iparágban, az IBUSZ és a Neckermann között. 2018-at 18,6 milliárd forint árbevétellel zártuk, idén meg fogjuk haladni a 20 milliárd forintot. Minden üzletágunk kiválóan teljesít.

Kell a személyes találkozás a digitalizálódó világban?
Az összetett, bonyolult utak – ilyenek a már említett egzotikus, kulturális körutak – értékesítésénél nagy szerepe van a személyes tanácsadásnak. Például egy iráni útnál kérdésként merül fel a biztonság, az öltözködés, a viselkedési szokások, amit az ügyfelek zöme személyesen szeretne megbeszélni. Természetesen megkerülhetetlen a digitális jelenlét: tapasztalataink szerint az első találkozás az utazási ajánlattal az interneten történik meg. Országos hálózatunk 12 irodából áll, és a belső folyamatainkban már régen jelen van a digitalizáció. Vidéki kirendeltségeinket a központi feladatok megosztására is használjuk az új technológiákkal, ahogyan ez más iparágakban is bevált gyakorlat.

Megérezték az utazási irodák a Thomas Cook szeptember 23-án bejelentett csődjét?
A hazai utazási irodákra kevéssé volt hatása a Thomas Cook csődjének. A teljesen vétlen és jól működő magyarországi Neckermannra, mely az ausztriai Thomas Cook leányvállalata volt, nyilván igen. Ők új tulajdonossal folytatják működésüket, feltehetően másfajta üzleti modellel, melyhez ezúton is sok sikert kívánok, hiszen megérdemlik az ott dolgozó kiváló kollégák.

Egyáltalán nem volt hatással az utazásszervezési iparág megítélésére?
Nem érzékeltük. Egyre jobban igaz, hogy ha valaki biztosra akar menni, akkor utazási irodánál foglalja le a szolgáltatásokat. Ha valaki önállóan szervezi az útját, megveszi a repülőjegyet, és a légitársaság netán csődbe menne, vagy éppen nem üzemel a lefoglalt hotel, akkor nem igazán számíthat arra, hogy visszakapja a pénzét. Ezzel szemben ahhoz, hogy egy utazási iroda működési engedélyt kapjon, vagyoni biztosítékot kell letennie, ami arra szolgál, hogy csőd esetén azok az utasok, akik befizették a részvételi díjukat, de nem tudnak elutazni, visszakapják a befizetett összeget. Emellett az utazási irodáknak úgynevezett hazamentési biztosítást is kell kötniük, amely az éppen külföldön tartózkodó utasok hazaszállításának költségeit fedezi. Azért lobbizunk az EU-nál, hogy ne csak az utazási irodák, hanem a légitársaságok is rendelkezzenek teljes körű vagyoni biztosítékkal. Az utazásszervezés során bizony néha meg kell birkózni váratlan problémákkal. A mi kárunkra történt, hogy egy 64 fős csoport Velencéből indult volna tengeri hajóútra, csak éppen a légitársaság, amellyel a csoport utazott volna, törölte a járatát, így taxikkal vittük oda az utasokat. 3,4 millió forint kárunk keletkezett, és máig semmilyen kártérítést nem kaptunk a légitársaságtól.

A szakmai szövetség felé evezve: éppen egy éve választották meg a MUISZ elnökévé. Hogyan foglalná össze a szövetség idei évét?
A MUISZ-nak három fontos feladata van: érdekvédelem, szakmai képzések szervezése és kommunikáció. A tanulmányutak és szakmai tréningek szervezésével hozzá szeretnénk járulni tagjaink üzleti sikereihez. A Várak és kastélyok programmal a kormányzat vidéki kastélyokat újít fel, melyekből rendezvényhelyszínek, múzeumok lesznek. Bejárjuk ezeket tagjainkkal, akik később beveszik őket a kínálatukba. Tartunk saját rendezvényeket is, ahová meghívunk olyan szakértőket, akik a szakmát érintő témáról adnak elő a kollégáknak. Szervezünk kommunikációs tréninget panaszkezelési, konfliktuskezelési témákban. Ha már kommunikáció, akkor természetesen ez is feladata a MUISZ-nak: rendelkezésre állunk, amikor a sajtó különféle kérdésekkel megkeres bennünket. És végül, az egyik legfontosabb tevékenységünk az érdekvédelem, a lobbizás. Szeretnénk elérni, hogy a külföldről belföldre utaztatás legyen újra engedélyköteles tevékenység. Kell valamilyen szűrő, hogy ne folytathassa megfelelő végzettség és tapasztalat nélkül bárki ezt a tevékenységet, hiszen az nem tesz jót sem a minőségi turizmusnak, sem az országimázsnak. Elnökségem egyik céljaként fogalmaztam meg a teljes árazás bevezetését. Jelenleg sok utazási iroda csak tételesen felsorolva hirdeti meg útjait, nem egy összegben adja meg az utas által kötelezően fizetendő összeget. Az utas és a szolgáltató közötti bizalom csak egyenes kommunikációval erősíthető, például úgy, hogy leírjuk: ez az út összesen ennyibe kerül. A részárak kiemelése nem fair a teljes árral hirdető versenytársakkal szemben sem. A MUISZ kommunikációs kampányt tervez az utazóközönség számára, hogy felhívja a figyelmet a teljes árakkal megjelenő ajánlatokra, és az érdeklődők figyelmesen nézzék az utazási irodák kínálatait.

Olyan ez, mint a bankoknál a teljes hiteldíjmutató, a thm?
Hasonló. Azt szeretném elérni, hogy ez legyen az általános gyakorlat a szakmában, sőt az is cél, hogy az utazási szerződésekre vonatkozó rendeletet ennek megfelelően módosítsák.

Hogyan látja az utánpótlást? Mi kell ahhoz, hogy valaki megállja a helyét a szakmában?
A fiatalok versenyképességéhez kell az iskolák és a munkaadók szoros együttműködése. Sajnáljuk, hogy a turizmusban a gyakorlati képzés idejét 400 órára csökkentették, bár ígéret van arra, hogy három év múlva visszaáll a 800 óra. Fogadunk rendszeresen szakmai gyakorlatra fiatalokat, akiket tanítunk, és felelősségteljes munkával látunk el. Ebben a szakmában az elméleti és a gyakorlati tudás mellett kritikus a nyelvtudás és a napi munkában bizonyos személyes képességek – kommunikáció, problémamegoldás, panaszkezelés, stressztűrés – megléte. Lehet, hogy túlzott elvárásaim vannak, de nálam fontos az általános műveltség is. Ebben sajnos nagy hiányosságokat látok. Állásinterjún mindig megkérdezem az értékesítői vagy utazásszervezői pozícióra jelentkezőtől, hogy mit mutatna meg a szülővárosából az odalátogatóknak. Néha elég hiányos választ kapok a kérdésemre, viszont vannak igazán üdítő kivételek is.

NÉVJEGY
Molnár Judit
Közgazdász végzettségű. Diplomáit a Kereskedelmi és a Vendéglátóipari Főiskolán (ma Budapesti Gazdasági Egyetem) és a Közgazdaságtudományi Egyetemen (ma Budapesti Corvinus Egyetem) szerezte. 1999 óta az OTP Travel Kft. ügyvezetője, 2015 és 2018 között a Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke, 2018 decemberétől elnöke. 2015-ben munkásságáért Pro Turismo díjjal tüntették ki.

Karácsony Zoltán